tisdag 15 januari 2008

Fiskbens parkett!

Alla andra golv i huset är enhetligt vita, utom i vardagsrummet.
Tog ett bra tag innan jag hittade helt vita laminat golv och tro det eller ej, jag fann lyckan på IKEA. Deras laminat golv är superbra. Tåligt, snyggt och relativt billigt golv om man jämnför med andra märken. Jag tycker att deras golv håller betydligt bättre i kvaliten än vissa andra billiga märken man kan köpa i färgaffären. Dessa golv har en tendens att gå sönder innan man ens fått hem dem.
Men som sagt i vardagsrummet finns det inget vitt golv utan här ligger den gamla fiskbensmönstrade parketten fortfarande kvar. Hade inte hjärta att slita upp ett så vacker golv.
Tycker själv inte att det gör så mycket att det inte är vitt. Inredningen binder samman rummet med husets övriga.
På bilden se ni även en glimt utav min 50-tals fåtölj. Den fyndade jag på loppis för 100:-. Tyget köpte jag på Åhlens och sen klädde min mormor den.
Passar perfekt till huset och parketten, alla tillverkade på 50-talet.
I fönstret stå mina två Änglapållar som jag köpt utav M som har bloggen Jordgubbar med mjölk.

Bild: Privat
Bild: Privat

26 kommentarer:

Husbilsresan sa...

Hallå...tack för att du kikade in hos mej.Vilken trevlig blogg du har...många fina bilder på ett vackert hem.Det ser väldigt trevligt ut i ditt vardagsrum...fiskbensparkett är fint och din 50-talsfåtölj passar bra in där.
Ha en skön kväll!
Kram/Gunn

Anonym sa...

mmmmm där står fåtöljen och läskar mig.... *fniss*

blir en schysst kontrast mot allt det vita tycker jag (golvet)
för allt man köper eller gör har en tendens att bli.....hm?! VITT!
*skratt*

har lagt upp FÖRE bilder på badrummet nu....kika på egen risk dock! ;-)

kram

Stämningsfullt sa...

Vad fint! Självklart ska det vackra golvet få vara kvar! Jag tycker bara att det är fint när det bryter av!

IKT i min vardag sa...

Så ljust, fint och luftigt ditt vardagsrum ser ut att vara! Golvet är jättevackert som det är, tycker jag.
Fåtöljen var verkligen ett fynd!:)

Kram Linda

Karin i Villa Grå sa...

Yeah! Fler bilder! Hi hi hi!

Det är en underbar rundvandring du bjuder på! Fint som bara den!

Kram, Karin

Evelinas hus sa...

Hej,
Vi har också fiskbensparkett i vardagsrummet, jag tycker det är vackert. Vilken mysig blogg du har, du ser ut att ha god smak :).
Må så gott.
Kram Caroline

Designe sa...

Jag tycker det är fint och klassiskt med fiskbensparkett!..Vilken fin bild från vardagsrummet! :)

Designe sa...

Glömde säga att du har så fint drängaskåp i inlägget nedan oxå! Passar så fint mot allt det vita och ljusstaken passar verkligen överallt..har en liknande själv..

Radhusdrömmar sa...

Fin bild! Och vilket fynd du gjorde med fotöljen!!
Kul att höra att du är nöjd med lampan, jag vill också köpa en, fast den var slut på IKEA som ligger närmast mig...

Kram Johanna

Fredrik / Vit design sa...

Mycket fint! Och ljusstaken har fått byta plats lite, men den gör sig som sagt vad bra över allt! Kramkram

Anonym sa...

Åh.. .vad fin din stol blev. Och 100,-!! Woww.. vilket kap!!!

Tea Kristin sa...

Jeg synes parketten passer fint inn hos deg jeg! Den er varm og god i fargen, og passer perfekt til den fine 50-tallsstolen din! :)

Anonym sa...

De där hästarna är så fina! Har haft lite funderingar på en sådan.

linnea-maria sa...

Absolut ska du vara rädd om parketten! Det är en gammal status grej. Jag hoppas att jag kommer att hitta något liknande under plastmattan i vårat blivande sovrum så småningom, för jag har anat ett mönster när solen faller in på ett speciellt sätt. /linnea-maria

me and alice sa...

Vilken härlig blogg du har. Är ny i bloggvärlden. Är det ok om jag länkar till dig?
kram Susanne

~~*Pennyshouse*~~ sa...

Så fint du har det...återigen!! *LER*
Vad bra att du skriver om Ikeas laminatgolv...vi har tittat på det med har inte riktigt vågat att köpa...men det låter ju som om det är bra.
Kram Pernilla

Solsjö - Under en vind sa...

DEt är ju fint med trägolv till ljusinredning!!! Allt måste inte vara vitt....hi hi...Ha det bra! Kram!

Anonym sa...

Roligt med fynd som man kan få så snygga sedan, men bara lite nytt tyg! :) Önskar jag med kunde klä om möbler!
Golvet är en snygg kontrast tycker jag till allt det vita! :)
kram

Fröken Fräken sa...

Behåll absolut fiskbensparketten! Jag tycker inte att man ska måla allt vitt. Tänk om det blir som på 70- och 80-talen när man målade över eller lutade av gamla allmogeskåp och helt förstörde dem. Parkett är så vackert! Och riktigt trä!!!
Du har det väldigt vackert hemma!

Stina sa...

Mysigt hörru!
Jag var nyss i Ystad och ska dit igen om en vecka.:-) Kramis

Caroline/drömlägenheten goes radhus sa...

Vad roligt att höra att ikeas vita golv är bra! Det skall in i nya lägenhetens alla sovrum!

;) Caroline

Lilla Blanka sa...

Åh vad fint du har det i vardagsrummet...gillar rullgardinen oxå :)
Jag tycker det är fint att golvet är träfärgat, det bryter av som du säger.
Kram
Mia

hugan sa...

här ska fiskbenspareketten rivas upp......tvetydiga känslor om det.

men men men...färghandeln som jag handlar på har jättefina saker som håller jättebra!! tur för mej då ;)

Hem och Lycka sa...

Vilket vackert rum, gillar enkelheten och lugnet. kram!

En inredoholic sa...

Så fint du har det.. roligt att följa ditt vardagsrum.. jag är nyfiken : )

Anonym sa...

Hejsan!
Undrar om det är Ikeas Tundra eller Prärie golv som ni lagt in?
Ni har så fint där hemma