tisdag 29 januari 2008

Söndags utflykt!

Igår var det så fint väder här nere i Skåne, så vi passade på att ta bilen en tur längs Österlen. Fösta stoppet fick bli Café Olof Victor som ligger en bit utanför stan. Världens mysigaste café och gårdsbutik. Här säljer de och servera endast hemmabakade bröd, skorpor och kakor allt i en underbar lantig miljö med udda stolar och bord.
Butiken är full med hemma lagad musli, stenugnsbakat bröd och många olika sorters marmelad. Det är svårt att välja vad man skall ta med sig hem.
Att fika här var en absolut nödvändighet för att kunna muta sambon att följa med på lite loppisar efteråt, det gäller att veta hur man skall locka dem. I detta fallet var det en stor kräftskärts macka och en gigantisk chokladbulle som krävdes.
Nästa anhalt var en av mina favorit loppisar, den Grönd landan.
Men ack så besviken man blir, priserna börjar gå upp och urvalet är inte det bästa, för många "stockholmare" har börjat hitta hit.
Så däremot en kontorsstol, precis en sådan jag letat efter, men bangade ur. Tanken på stolen förföljer mig ännu, får väl se till helgen om den kanske finns kvar.
Efter Ladan så körde vi till en, för mig ny loppis. Ja loppis och loppis, det var mest massa saker till grymt överpris. Kallar det inte loppis då allt står prismärkt och klart i hyllorna, på en loppis skall man kunna pruta.
Så med pengarna i behåll återvände vi hem tomhänta men mätta.
Bättre lycka nästa gång.

En bild ifrån Olof Victors innergård.


Vackra fönster inne på cafét.

Bilder: Privata
Kannor jag gärna skulle ta med hem, men tyckte var allt för dyra.
Vill passa på och säga 1000 tack för all fina kommentarer ang mitt halsband. Eftersom jag har fått lite förfrågningar ang beställning så har jag bestämt mig för att ta 150:- för ett halsband (enligt bilden i förra inlägget ) inkl porto.
Är ni intresserade så släng i väg ett mail till mig, maria.thorvaldson@hotmail.com.

23 kommentarer:

Solsjö - Under en vind sa...

Mysigt med utflykt!!!

Trenden med gammal börjar bli så stor, därför stiger priserna bara mer och mer! Ha det gott, kram!

Solsjö - Under en vind sa...

...gamla saker...skulle det stå inte bara ordet gammal....

Stämningsfullt sa...

Hej!
Vad mysigt det ser ut!
Det är bra med alla fina tips jag får här. Brukar nämligen åka ner till skåne då och då...
Kram!

White Season sa...

Det är så härligt nere i skåne med alla mysiga butiker och loppisar, men trist när priserna rusar upp! Vi brukar semestra där nere under somrarna, så Olof Victor där har jag varit :-) Alltid trevligt att titta in här, ha en skön vecka, Kram Malin

me and alice sa...

Vilken härlig rundtur ni var på. Synd att du inte kunde fynda något. Avundas er verkligen som bor i skåne. Det är så vackert tycker jag. Vi brukar vara på Brösarps antikmässa i bland och åker då alltid till Köpenhamn. då envisas jag alltid med att åka den vägen över Österlen...
kramis / Susanne

Jes/Vita villa vila sa...

Vilket underbart mysigt café ni var på. Härliga bilder! Synd att loppisen inte gav något den här gången...

Önskar dig en superfin vecka! KRAM Jes

Lilla Blanka sa...

Irriterande när det är för dyrt på loppisar..då blir man anti och vill inte ha nåt tycker jag...fina kannor dock :)
Aha så du gör sånna där coola halsband, jag skall fundera på det..verkligen läckra!
Kram
Mia

Mitt hem i Frankrike sa...

Vad härlig utflykt ni har gjort !! Ja man måste muta dem små herrarna ibland ( hihi ) Jag har en likadan hemma.

kram

Vårt lilla hem sa...

Vilken underbar söndag det låter som ni haft!! Med fika och loppis kan det ju inte bli bättre :)

Jag vet precis hur det är när man ser något man faller för och sen inte kan sluta tänka på det. Kanske stolen blir din ändå tillslut :)

Kram! jenny

Anonym sa...

Åh så mysigt! Jag älskar Olof Viktors. Det var så längesen jag var där. Det är en av de saker som jag saknar med att bo i Ystad. Johan och jag pratade om att åka till Ystad en helg och promenera längs havet och sedan ta en fika där.

Tea Kristin sa...

Høres ut som en deilig søndag - selv om dere reiste tomhendte hjem! :) Synd at prisene stiger så mye - sånn er det her i Norge også!

Anonym sa...

Vilka härliga bilder! Och va fint ditt halsband som du gjort är!

~~*Pennyshouse*~~ sa...

Vilket mysigt ställe ni varit på!
Loppisar är kul, å visst ska man kunna pruta .Det är ju halva grejen med det...*LER*
Kram Pernilla

En inredoholic sa...

Ååå det är ju så mysigt där! Underbart!! Var längesen, får nog ta en tripp dit!

På lördag och söndag blir det Köpenhamn! Ska bli teater, övernattning, shopping och mys :)

Halsabanden är super.. kan man få vilken text man vill?

Kram

My White Cottage sa...

haha... tycker det är lite roligt att vi bor så nära varandra! Vi hoppade in på Olof Victors i lördags på väg hem från Ystad. Deras semlor fick följa med oss hem, de var såååå goda! Gröna Ladan har jag också varit på många gånger men jag blev lite nyfiken på vilken den andra loppisen var ni besökte! Tar tacksamt emot loppistips!! Vi brukar åka upp till en som ligger precis utanför Hammenhög, kanske var det den??! Förra helgen var det loppis inne i Borrby, det var MÄNGDER med folk. Vi blev jätteförvånade! Tyvärr hittade vi ingenting själva, såg ett sött litet bord men det var redan sålt...

Ha en fortsatt bra vecka!
Kramar från Jenny

Anonym sa...

Haha! Jodå, jag öppnar växeln kl. 07.30 varje dag. Dvs jag går hemifrån kl. 06.20. Underbart! Njaee. Det känns som att det kommer bli lite slappt med tider sen när man börjar plugga.

Hur går det med jobbansökningarna förresten? Har ni lyckats ta er igenom högen?

Anonym sa...

Låter helt underbart med utflykten.,. Tror bestämt vi snart måste ha en liten bloggträff i Skåne.. jag har lovat.. *harkel* rätt många nu att komma och fika med dom.. haha
Fika och shopping runda i härliga Skåne ser jag verkligen fram emot! :)
kram

Noralill sa...

Høyres ut som ein koselig tur! Finnes så mange små skjønne steder ein skulle vore! Men når du skriv at loppis-prisene er gått i været så har jammen prisane på Fretex også stiget....var der i helga og synes mykje var altfor dyrt! Men sånn er det når mange byrjar interessera seg for gamle ting og tang...Ja det var fine mugger, skulle gjerne hatt ei sånn.. ha ein fin fin dag!

Jenny sa...

Hej!

Kul att du hittade till min blogg. Textil är absolut underskattat när det kommer till att förändra ett rum. Och nu när jag dessutom blivit kompis med symaskinen finns det oändliga möjligheter..

Visst är det underbart med loppisar, ska bara hitta ett sätt att få med min pojkvän på såna utflykter. Ikea går han med på utan problem men för att få med honom på en loppis krävs det nog mer än en fika, tyvärr!

Mia sa...

Vilken härlig inspirerande blogg! Du verkar ha ett riktigt mysigt hem!

IKT i min vardag sa...

Vilken härlig helg du har haft!
Den där gårdsbutiken med cafe´ låter trevlig och ser underbar ut. Älskar sådana ställen, finns alltför få av dem häromkring.
Tråkigt att det var så dyrt. Hoppas att stolen finns kvar åt dig :-)

Kram Linda

Anonym sa...

Hej! Silver kan du hitta hos exempelvis Sargenta. Vilken härlig utflykt ni har haft.

Anonym sa...

jag använder tags från "fröken envis"
fina bilder =)