måndag 28 april 2008

Vårstädning!

Finns det fler än jag som verkligen gillar att städa?
Bara älskar känslan att allting är rent, snyggt och doftar underbart. Ok jag erkänner jag har städmani, sambon intygar.
Trots detta så finns det en sak jag hatar att göra, nämligen att putsa fönster. Finns nog inget mer tråkigt och lönlöst arbete. Det regnar snart igen och de kommar snart bli skitiga igen.
Fast när min 80-åriga mormor, hotar med att putsa fönsterna till oss när vi är på semester nästa vecka ( 8 Maj till Egypten, here we come ) så inser man att det är dags att göra slag i saken. Mormor skall inte behöva kliva upp på en pall och putsa fönster åt oss, någon måtta får det ju ändå vara.
Så i helgen tog jag första steget och när jag väl hade börjat, insåg jag ganska snabbt att det inte var så farligt. Ok, jag fuskade lite, putsade inte mellan glasen - men så skitiga var de inte.
Till min städhjälp har jag införskaffat lite nya, härlig väldoftande och ekologiska rengörings produkter.
Från House doctor ett diskmedel men lavendel doft. Otroligt drygt och i smart pump flaska.
Allrengöring till kök och badrum ifrån webbutiken Russinet, med dessa produkter blir det helt enkelt roligar att städa.
Min fina mattpiska fick jag utav min snälla mormor.


Bild: Maria


49 kommentarer:

Anonym sa...

kul med house doctors egna städ etc produkter!

Mjuka sa...

hej
mysiga städprodukter, vill ha!
kramis Malin

Liza i pepparkakshuset sa...

Älskar städprodukter! Har precis beställt lite nytt själv.

Kram Liza

Fröken Fräken sa...

Ja, det kanske behövs något sådant för att få fart på min fönsterputsning; lite bättre produkter att använda. Jag har röt halva helgen men än har jag nog en bit kvar till din ordning - tyvärr! Det är ju det att jag altid har något projekt på gång som ställer till det! ;-)

Sunells sa...

Jag gillar också när det är rent och doftar gott, nu blev jag ju också sugen på att testa House Doctors produkter:)
Kramar och ha det så bra!

Mamma C sa...

Det, är inte min favvo syselsättning precis. Men jag vill inte ha skitigt runt om kring mig heller. När jag var liten fanns det mattställningar på varenda gård. Mammorna stod där och piskade mattorna var o varannan fredag.
Kram Mamma C

Anonym sa...

Ja visst är det härligt när allt är rent och det doftar fräscht!! Och visst blir det mycket roligare med fina förpackningar till städgrejerna : )Vad härligt att resa bort till värmen!

Kram Maria

Anonym sa...

Åh! Jag älskar rengöringsmedel! Min favorit är ett som doftar lime. Underbart att komma hem till den fräscha doften. Är de lika bra som de är fina?

Kram kram/Pernilla

Anonym sa...

Det går i perioder det där med att gilla städning. Ibland får jag världens ryck, men ibland drar jag bara igenom det som behövs.

Är säkert roligare med lite skoj städartiklar också kan jag tro. Tyvärr har jag inte råd med så mycket just nu :)

..och jag älskar att tvätta fönster ;)
Kram, kram!

Nettan sa...

Städa är väl inte det roligaste, men tycker oxå om att hålla efter, så blir det inte så jobbigt ;0).
Kanske ska införskaffa lite roligare städprodukter fr. Russinet så går det som en " dans ".
Putsa fönster behövs här med !!
Ha det gott..
Kram Nettan

Mys liv och hem sa...

Tack för dina värmande ord.Jag mår bättre i dag :).Det är så härligt med ett rent hem.Tyvärr kan jag inte ha det riktigt så städat som jag vill för då skulle jag alltid få städa,men jag njuter desto mer när det är nystädat.Det verkar var krut i den mormor.Kram

husnummer30 sa...

Trevliga städprodukter är alltid bra att ha!

Jag gillar också att städa. Det bästa som finns är när det är rent och fint! Dock tar det oftast väldigt lång tid att städa, för jag kommer hela tiden på en massa saker som måste fixas då... Att putsa fönster är ok - men jag hatar att damsuga. :-)

Ha det fint! //Jill.

Anonym sa...

eh, jag gillar INTE & städa, men helt klart blir det roligare om man har lite nya städprodukter ;)Jag vill oxå ut & resa... Ha det PiM

IKT i min vardag sa...

Förstår att det blev roligare att städa. Det är inte ofta man hittar städprodukter som är så snygga att man t om vill ha dem stående framme. Lavendeldoft låter härligt!
Vilken härlig nostalgiresa man får utav den mattpiskan...

Kram

me and alice sa...

Vilka fräscha städprodukter!
Ha det så bra i Egypten!!!
Kram Susanne

"M" sa...

Hej du, jo vad skönt att det finns fler städnojjor som jag då....städar jämt...hihi

livi sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Glitter och Marsipan sa...

Ja,visst är det råkigt att putsa fönster.Som tur är har jag en snäll make,som alltid putsar dom.
Mysiga städprodukter.
Ha en skön dag
/Anette

livi sa...

hi,hi.... i´m back!!!
compliment i´ve never used this thing.....uaaaa!!!!
have a nice day!!!!;o) livi
...i´ve send you a mai...

Lila sa...

Oh, tvätta fönster är ju så roligt....eller så är det resultet efter som jag längtar efter.

Kramis Lila

~~*Pennyshouse*~~ sa...

Hejsan!

Vilka underbara städprylar.Kan nästan känna den ljuvliga doften hit!

så fina bilder.

Kram Pernilla

Annika sa...

Med så vackra städprodukter skulle jag nog också städa oftare! :) Jag får nog klicka hem ett par stycken! Tack för tipset!

Mitt liv - Mina drömmar sa...

Allt som gör det roligare att städa är välkommet. Verkar vara härliga produkter och att de är miljövänligare än vanliga städprodukter är ju inte fel...

Du är välkommen hem till mig när du vill för att städa ;) Kan säga att jag oxå hade städmani förr i världen (jobbade dessutom som städkärring eller hygienterapeut om du hellre vill det *fniss*) men med varje barns ankomst har jag lixom gett upp en smula... Insåg helt plötsligt att jag skulle förlora en hel del tid med familjen om jag bara skulle städa efter mina änglar hela dagarna, för jag lovar att DET är ett heltidsjobb...*skratt*

Kram på dig!
Annica

Stämningsfullt sa...

Fy! Fönsterputsning ska vi inte ens tala om här.... Men det är ju dags här också måste jag erkänna.
SÅ fina rengöringsprodukter du har köpt :)
Kram!

martina sa...

Fina städprodukter! Jag tycker faktsikt också det är ok att städa, med vit trappa är en handdammsugare ett måste kör den nästan varje dag på trappan!

Marie Söderberg sa...

med dessa produkter blir det ju riktigt trevligt att städa..*ler*

Grodmamman sa...

Visst är det härligt när det luktar rent och fräscht hemma. Mina fönster väntar också på en omgång. Jag har väntat på att de skulle städa gatorna, men det gjordes för snart en månad sedan så nu kan jag inte skylla på det längre.:) Kanske i helgen, kanske!
Kram

Sara sa...

Jag har delegerat fönsterputsningen till min man!
Kram Sara

Anonym sa...

De städ produkterna från House doctor har jag sett i en butik, de är fina kanske ska köpa dem så blir det nog lite roligare att städa Kram Katta

Lillasyster sa...

Av någon anledning tycker jag att det är ganska trevligt och avkopplande att putsa fönster. Känns som jag är den enda som tycker om det :)

Måste även tillägga att jag drog lite i de där påslakanen på Åhlens i fredags men tänkte att sambon inte skulle tycka om dem. De är så fina så jag kanske ska fråga honom iaf. :)

En inredoholic sa...

HAhaha.. skrev precis om mina skitiga fönster.. Huajajen. Så trist. Men det blir ju sådan skillnad.!! När man väl gjort det.
Kram
Jannice

Anonym sa...

Flaskorna är jättefina! Ha en bra dag!

Useful Art sa...

Hihi det var roligt att läsa, jag är nämligen exakt likadan. Jag tycker faktiskt om att städa och har väl lite städmani enligt min kära sambo också. MEN jag hatar verkligen att putsa fönster, drar mig i det längsta för att göra det, fast jag nu har sett ett tag att det verkligen behövs.

Så tack för dina uppmuntrande ord, det kanske inte är så hemskt ändå :)

Johanna sa...

Visst är ett nystädat hem härligt att vara i!
Fina städprodukter du hittat, har själv också house doctors diskmedel,härlig doft!
Jag har ibland "lånat" min mamma för att tvättä fönstren,fungerar riktigt bra ;-)
Men det kan nog vara bäst att låta mormor vara...
Kram!

Jes/Vita villa vila sa...

Härliga bilder vännen!
Ha ha - nej du jag gillar inte att städa - däremot gillar jag när det väl ÄR städat! Rent, snyggt & pryligt = I like ☺ men som sagt jag önskar jag tyckte bättre om det! Snygga, praktiska & ekologiska produkter hjälper i alla fall helt klart till!!! Underbart!

Måste ju bara säga också, att det är en fröjd att kika in på din härliga blogg - varje gång!!!

Kram/Jes ♥

Jes/Vita villa vila sa...

Ha ha... prydligt ska det ju stå så klart! Pryligt är väl något helt annat ;)

Kram/Jes

Lila sa...

Tack för tipset om nötterna!!!

Kram Lila

svartataket sa...

Japp,här har du en till som gillar att städa! det finns inget bättre när allt är rent och fint!! Och med fina städsaker måste du städa som på räls!!! haha

Helene på Rörvik sa...

Så fina städprodukter du har skaffat, då blir det ju mycket roligare. Det skulle behövas putsas fönster här också ;) Så skönt med semester, trevlig resa!
Kram Helene

Vecka - Vecka sa...

Visst är det kul att städa med fina städprodukter! Någon skulle nog gärna få komma och tvätta våra fönster..

Kram, Lotta

White Season sa...

Å har du köpt de där söta små flaskorna, jag har bara gått och trånat efter dom men inte klickat i :-)
Jätte fina saker och härliga bilder, tänk så skönt för er att åka till Egypten, lyllos...
Kram kram och trevlig valborg, Malin

Unknown sa...

Jag gillar också att städa...visst är det underbart när det luktar gott och känns rent!

Bra att ha fina flskor som uppmuntrar till städning med.../Pia

Henrikohelen sa...

Man kan helt klart göra roligare saker än att putsa fönster... men tyvärr nödvändigt... Nu när solen kommit fram så blir det också så himla tydligt hur smutsiga de verkligen är...
Vad härligt med utlandsresa!
Kram
Helen

SOFIE sa...

Åhh vad skönt =) Jag måste verkligen ta tag i fönsterputsningen jag också! =) (vågar inte erkänna att det inte blivit gjort sedan vi flyttade in, ca ett år sedan =( Hua man får ju skämmas!) Men utemöblerna har jag iaf tagit tag i imorse, storskrubbning, nu väntar bara inoljningen *=) Bamse kramar!! Och en massa beröm till en superhärlig blogg, som man alltid längtar efter att gå in och titta på =)

Lilla Blanka sa...

Härliga städprylar och snygga!
Ja jag gillar att städa, fast jag inte att "plocka". Det är ett fastligt plockande med 3 barn, och det gör att det tar sån tid innan man väl börjar att städa :)
Kram
Mia

Solsjö - Under en vind sa...

Det blir ju lite roligare med fina prylar!! önskar dig en mysig valborgsmässohelg! Kram!

Galleri MochB sa...

Med såna vackra tvättmedel är det säkert roligt att tvätta...:O) Jag gillar känslan när allt är fräscht och nystädat, men att komma dit... uj, uj...:O) Ha en skön valborgshelg!

Anonym sa...

Nääääeee.. städning är nog inget jag tycker är roligt. Mer ett nödvändigt ont! haha
Housedoctors städgrejer hade jag dock gäran köpt. En vännina har dom i sin lilla butik. men jag har inte fått tummen ur att åka dit än! :/
Kanske hittar det i Malmö på fredag istället! :)

Hoppas du får en riktigt skön valborgshelg nu!!
kram ♥

blomfluga sa...

Läste bara putsa fönster....fick ett tips av låtsas svärmor att torka med tidningspapper efter man tvättat, kan inte vara för blött, men efter man skrapat, blir jätte fint!